Miljardinvesteringar i norr
–förstår vi verkligen de potentiella möjligheterna?

Miljardinvesteringar i norr
–förstår vi verkligen de potentiella möjligheterna?

Det rapporterades nyligen om de enorma investeringarna i norr. Det är frågan om miljarder euro och tiotusentals jobb i de norra delarna av Sverige, Finland och Norge. Framför allt norra Sverige och Norrbotten lyftes fram i rubrikerna. Dessutom fick vi nyheten om planerna för en vätgasledning i Bottenviken. Om den förverkligas skulle det möjliggöra investeringar på tiotals miljarder euro i vindkraft och ren vätgasproduktion. När det gäller investeringar av den här omfattningen i ett område som ligger nära oss måste vi lyssna och ta på allvar det vi hört. Nordiskt samarbete är alltid en bra lösning. I området finns det redan en vilja till gemensamt arbete och till nordiskt gemensamt erbjudande.

Företagen måste nu fästa sin uppmärksamhet på denna nordliga investeringsmarknad. Det är värt att prata om detta i stor utsträckning och tillräckligt för att verkligen förstå de möjligheter och potential som erbjuds. Under inga omständigheter har någon råd att bli utanför.

Ur denna synvinkel är Kvarkenregionen det ideala verksamhetsområde som vi måste tänka på som vårt eget. Vi är redan mycket nära de stora utvecklingsregionerna i norra Sverige och Norge. Dessutom har vi nära oss Kvarkenrådet, den första helt nordiska EGTS (Europeisk gruppering för territoriellt samarbete), vars syfte är att främja gränsöverskridande samarbete. I detta sammanhang är dess betydelse av största vikt.

Vem kan förverkliga de nödvändiga åtgärderna och ta del av investeringarna?

Industrier som lätt kopplas till den gröna omställningen, till exempel de som är involverade i vindkraft, batterifabriker, gruvdrift och infrastruktur, är naturligtvis de första som kommer i tankarna. Det finns ett behov av tusentals arbetare, och när kvalificerad arbetskraft flyttar in i området kommer familjer naturligtvis med. Det måste också finnas arbete för partnern och daghem, skolor och fritidsaktiviteter för barn. Plötsligt har utbudet av industrier utvidgats till att omfatta sektorer som man inte först kom att tänka på. Så förutom de faktiska investeringarna behövs många andra investeringar för att locka familjer och arbetskraft. Företagen måste nu vara vaksamma och fundera hur de kan delta och vad de kan erbjuda.

I regel handlar det om ringar på vattnet. Även om företaget inte direkt har lösningar för vindkraft eller för en batterifabrik, kan det ha lösningar inom infrastruktur-, byggindustrin eller underleverantörssektorerna, eller kanske inom livsmedelssektorn. Vad behövs när regionen utvecklas, kan något nytt erbjudas tillsammans?

Det lönar sig för företagen att vara aktiva och nyfikna, studera hur den egna kompetensen kan påverka och var de ska vara delaktiga. När tid läggs på målmedveten planering, framsynthet, förutseende och proaktivitet, belönas aktiviteten.

Hur kommer man med?

Det lönar sig att bekanta sig med området och dess aktörer, gärna tillsammans med en grupp och med olika aktörer. Det är inte alltid nödvändigt att göra affärer, man kan först ta reda på och utforska.

Små aktörer har nytta av att åka tillsammans, utnyttja kollegers expertis redan i hemlandet och samla information t.ex. genom företagsgruppers verksamhet. Det är inte lönsamt för små aktörer att konkurrera med varandra, utan att gå samman som en större aktör som erbjuder bredare eller djupare kompetens.

I Norra Sverige måste man också etablera sig, verksamheten kan inte skötas enbart från hemmakontoret. Det lönar sig att utnyttja nätverk vilket påskyndar och underlättar etableringen. Det är lönsamt för företagen att ta hjälp av andras kompetens och fokusera själv på sin egen specialkompetens och göra det bra. Det lönar sig att vara aktiv mot marknaden, men man behöver inte vara rädd för att be om hjälp.

Kom ihåg!

Konkurrenter från andra länder är redan i gång, skapar nätverk, kontakter och samarbetsavtal, och vi har inte råd eller tid att vänta. Det händer redan i norr, och vi måste vara på alerten just nu.

Fråga mera:

Kristian Schrey
Verkställande direktör
+358 50 572 8253
kristian.schrey@viexpo.fi



Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.