WOMEN WITH IMPACT GOES FINLAND nådde stor framgång!

WOMEN WITH IMPACT GOES FINLAND nådde stor framgång!

WOMEN WITH IMPACT KOM TILL FINLAND!

Cirka två hundra människor samlades till Hanken igår för att lyssna på inspirerande tal om nyttan av jämställdhet.

Av världens mest jämställa länder är fyra från Norden (Finland, Island, Norge och Sverige) och det är något att vara stolt över. Redan i 1996 förverkligades Devote (Development on womens own terms) – program i Österbotten och sedan dess har vi varit vägledare för jämlikheten. Målet med Woman With Impact Goes Finland evenemanget var att inspirera kvinnor att ta utmaningar och ledares roll i verksamhet och uppmuntra alla att motarbeta de gamla fördomarna. Att motarbeta de gamla fördomarna är något genusfotografen Tomas Gunnarsson fokuserar i sitt arbete. I dag används gamla idiom som ”Att kasta som tjej” helt tvärtom. I stället för att såra, så hjälper idiom och effektfulla bilder att motarbeta de gamla fördomarna och glömma gamla könsroller. Bilderna visar möjligheterna. ”Du kan inte bli vad du inte kan se” betonar Gunnarsson. Antoni Lacinai i sin tur hänvisar att ibland spelar också kvinnornas egen kommunikation en viktig roll i förändringen. Han uppmuntrar kvinnorna att bättre utnyttja och använda sin auktoritet. Be inte ursäkta onödigt och behåll stolt den makt som du har.

”It’s not about forgetting men, it’s about including everyone”, sade Margareta Winberg Sveriges f.d. vice statsminister. Kvinnor och man borde ha samma möjligheter att nå makt. Feminist är den som ser ojämlikhet och vill göra något åt det. Förändringen sker om kvinnorna bara vill och jobbar tillsammans. Till exempel i dag har Sverige feministisk regering men det var inte självklart att det gick så som det är i dag. För att göra en förändring så jobbade kvinnorna inom och utanför partierna tillsammans, nätverkade och visade att det finns kvinnor och det finns kvinnor med kompetens. I dag finns det ännu betydligt mer män på VD-nivån än kvinnor. Men i framtiden om det blir mera kvinnor i styrelsen och i ledning så blir det något annat, det blir bättre. Ett företag som har både kvinnor och män i ledning når bättre framgång eftersom man får flera erfarenheter, nya idéer, mera kreativitet och olika synvinklar.

I dag finns det ännu skillnader i lönen, fördelning av hemarbete, pensioner och föräldrasystem. Oftast tycker paren att de är jämställda men situation förändras när barnen födds. Då barnen födds så blir det vanligen så att kvinnor stannar hem, får mera barn och tar hand om hemarbete medan mannen jobbar och gå vidare på deras karriär. När man stannar hemma så påverkan den både på karriären och pensionen. Och när man måste återkomma att jobba efter en månads pappaledig så sätter det också ojämlikheten mellan paren. Därför borde föräldrasystem ses hellre från individens synvinkel i ställer för familjens synvinkel.

– Det är klart att det finns mycket att göra för att få en sånt ideal situation där man inte har det här problemet. Så därför är den här tilfälle bra, säger Ulf Grindgärds. Också Sari Uitto berättade att hon gick ett riktigt bra intryck om evenemanget, och hon hoppas att fler liknande evenemang ska ordnas i framtiden. För att göra förändringen så ska motståndet krossas, det behövs mera kunskap och statistik, mera press på företagen, långsiktiga mål och hårt arbete tillsammans.

Förändringen sker långsamt och därför måste vi börja i god tid med ungdomar säger Marica Lassus från Wärtsilä och funderar hur djupt ligger fördomarna. Målet är äkta jämställdhet. Inte mera och inte mindre. Kvinnorna kan göra förändringen genom att vara sin egen hjälte slutar Shaima Abdekmageed doktorand från Vasa universitet.



Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.