Fem tips från Viexpo

Fem tips från Viexpo

Vi lever i utmanande tider och företagen kanske på kort tid har fått uppleva stora förändringar i omgivningen som påverkat verksamheten. Reseförbud och stängda gränser samtidigt som marknaderna globalt försvunnit gör att man måste reagera enligt en helt ny situation.

Vi har listat 5 punkter som företagen borde ta i beaktande i detta läge.

  1. Glöm inte dina befintliga kunder
    Det är högst troligt att även företagets kunder är i samma situation och osäkerheten kring framtiden är stor. Trots detta är det viktigt att hålla kontakterna till de befintliga kunderna. Att höra av sig till sina kunder och samarbetspartners för att höra hur deras situation ser ut är viktigt. Kanske kan ni på något sätt hjälpa varandra i krisens stund?

  2. Avboka inte dina möten
    Om kalendern hittills har varit fullbokat med möten finns det ingen orsak att ställa in dessa. Oftast går dessa möten som kanske var tänkta att ordnas face-to-face att omboka till online-möten. Har du inte erfarenhet av online-möten? Var inte orolig – det har inte alla andra heller! I detta läge kan det vara en ypperlig möjlighet att lära sig använda nya digitala hjälpmedel och kanske skapa nya arbetsmetoder för framtiden.

  3. Hitta nya kanaler
    När nuvarande kanaler plötsligt inte längre funkar kan det vara bra att undersöka möjligheterna för nya samarbeten. Kunde ett företag som inte tidigare sålt sina varor via nätet möjligtvis starta upp en nätbutik? Kanske kan andra företag som tidigare upplevts som konkurrenter bli en ny samarbetspartner? Nya underleverantörer eller återförsäljare kan också leda till nya möjligheter och konkurrensfördelar.

  4. Utveckla verksamheten
    När den vardagliga operativa verksamheten inte fungerar som normalt kanske det är hög tid att ta tag i diverse utvecklingsprojekt som man normalt sett inte anser sig ha tid till. Kanske man jobbar med att utveckla företagets brand och strategi eller äntligen får tid att förnya hemsidan. Företaget kanske har tid för produktutveckling och kan ta sig an nya projekt som tidigare skjutits upp p.g.a. tidsbrist.

  5. Planera för framtiden
    Ekonomin och efterfrågan på världsmarknaderna går i cykler och trots att situationen är extraordinär så är det också övergående. Det är möjligt att världen ser lite annorlunda ut efter denna kris och det uppstår en ny omgivning med det nya normala. Företaget gör rätt i att fortsätta planera för framtiden och försöka hålla en positiv inställning. Med rätt åtgärder och hårt arbete kommer vi kanske ut starkare på andra sidan.


Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.