Framtidens digitala närvaro – Hur marknadsföra sitt bolag?

Framtidens digitala närvaro – Hur marknadsföra sitt bolag?

Vi börjar se ljuset i tunneln efter en lång Coronapandemi och världen går mer och mer mot ett någorlunda normalt tillstånd. Men vad har egentligen skett under de senaste nästan två åren och hur kommer marknadsföring att se ut nu i den ”nya normala världen”?

Du förväntas ha digital närvaro

På grund av alla restriktioner och pandemiförbud har vi blivit tvungna att kommunicera, sälja och synas på andra sätt. Den digitala närvaron har ökat kraftigt både bland producenter och konsumenter, och internetservrarna har minsann gått på högvarv. Företagen har gått allt mer in för E-handel och konsumenterna väntar sig idag att kunna hitta allt man behöver på internet. Den digitala närvaron för företag har nästan blivit ett måste både inom B2B och B2C, och anses vara lika viktigt som en kompetent säljkår.

Plötsligt är marknaderna gränslösa

Väldigt många företag, stort som litet, kommer hädanefter att ha både marknadsföring och försäljning via nätet. Förutom att produkter kommer att säljas genom fysiska leveranser via transportfirmor, digitala produkter direkt, kommer många tjänster att utföras via webben. Tänk efter hur många tjänster som kan utföras via en datorskärm kopplad till en webbkamera och det bästa är att hela världen kan vara din marknad. Men med hela världen som din marknad tillkommer också en del utmaningar.

Satsa på din målgrupp

Redan idag upplever vi ett överflöd av marknadsföring på internet och sociala medier och det är ytterst viktigt att kommunicera rätt där ute. Nu mer än någonsin är det viktigt att man lär känna sin målgrupp och kan rikta sin marknadsföring direkt till dem. Pratar vi export och du planerar gå in i en helt ny marknad bör du känna till din potentiella målmarknad samt dina övriga konkurrensfördelar.

Tidigare kunde man skjuta med hagelbössa och hoppas att budskapet träffade så många som möjligt, det fungerar inte mera. Digital marknadsföring har gjort det möjligt att mäta och följa upp det arbete som görs och sedan kunna anpassa arbetet på vägen. Det är träffsäkerheten och mätbarheten som ofta ses som den digitala marknadsföringens stora fördelar.

Fundera åtminstone på detta

Vi skall också komma ihåg att i grund och botten är vi alla bara människor med olika sorters behov. Som företag bör man alltid tänka utgående ifrån kundens behov och kommunicera rakt till den enskilda människan. Konsumenter och professionella köpare bryr sig idag om din historia, varifrån kommer dessa produkter, vad är det för bolag som gör detta, vad är deras historia och man vill veta mycket mera bakgrund än förut.

Våga visa upp din passion, din servicenivå, din lokalkännedom och var stolt över att just du är företagare.

8 steg för en lyckad digital marknadsföring:

  • Lär känna dina kunder och din målgrupp och undersök marknaden regelbundet
  • Skapa ditt innehåll utgående ifrån dina kunders behov
  • Våga vara stolt över det du gör och visa upp det för världen (du är företagare av en orsak)
  • Se till att du har en bra webbsida anpassad för både datorn och mobilen och att sökordsoptimeringen är i skick
  • Ta reda på vilka sociala media kanaler din målgrupp befinner sig på och använd dem
  • Håll koll på dina konkurrenter och våga sticka ut
  • Våga pröva nytt, utvärdera och justera
  • Använd er av externa marknadsföringstjänster, speciellt i början så att ni kommer igång

Vill du fundera på brand, digital närvaro eller marknadsföring i ditt företag? Med Matias kommer du lätt igång. Han jobbar som expert i marknadsföring och branding på Viexpo.

Matias Rosström
Brand & Communication Advisor
+358400708979
matias.rosstrom@viexpo.fi

Publicerats i Vaasa Insider 7.6.2021



Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.