23 jun Framtidens digitala närvaro – Hur marknadsföra sitt bolag?
Vi börjar se ljuset i tunneln efter en lång Coronapandemi och världen går mer och mer mot ett någorlunda normalt tillstånd. Men vad har egentligen skett under de senaste nästan två åren och hur kommer marknadsföring att se ut nu i den ”nya normala världen”?
Du förväntas ha digital närvaro
På grund av alla restriktioner och pandemiförbud har vi blivit tvungna att kommunicera, sälja och synas på andra sätt. Den digitala närvaron har ökat kraftigt både bland producenter och konsumenter, och internetservrarna har minsann gått på högvarv. Företagen har gått allt mer in för E-handel och konsumenterna väntar sig idag att kunna hitta allt man behöver på internet. Den digitala närvaron för företag har nästan blivit ett måste både inom B2B och B2C, och anses vara lika viktigt som en kompetent säljkår.
Plötsligt är marknaderna gränslösa
Väldigt många företag, stort som litet, kommer hädanefter att ha både marknadsföring och försäljning via nätet. Förutom att produkter kommer att säljas genom fysiska leveranser via transportfirmor, digitala produkter direkt, kommer många tjänster att utföras via webben. Tänk efter hur många tjänster som kan utföras via en datorskärm kopplad till en webbkamera och det bästa är att hela världen kan vara din marknad. Men med hela världen som din marknad tillkommer också en del utmaningar.
Satsa på din målgrupp
Redan idag upplever vi ett överflöd av marknadsföring på internet och sociala medier och det är ytterst viktigt att kommunicera rätt där ute. Nu mer än någonsin är det viktigt att man lär känna sin målgrupp och kan rikta sin marknadsföring direkt till dem. Pratar vi export och du planerar gå in i en helt ny marknad bör du känna till din potentiella målmarknad samt dina övriga konkurrensfördelar.
Tidigare kunde man skjuta med hagelbössa och hoppas att budskapet träffade så många som möjligt, det fungerar inte mera. Digital marknadsföring har gjort det möjligt att mäta och följa upp det arbete som görs och sedan kunna anpassa arbetet på vägen. Det är träffsäkerheten och mätbarheten som ofta ses som den digitala marknadsföringens stora fördelar.
Fundera åtminstone på detta
Vi skall också komma ihåg att i grund och botten är vi alla bara människor med olika sorters behov. Som företag bör man alltid tänka utgående ifrån kundens behov och kommunicera rakt till den enskilda människan. Konsumenter och professionella köpare bryr sig idag om din historia, varifrån kommer dessa produkter, vad är det för bolag som gör detta, vad är deras historia och man vill veta mycket mera bakgrund än förut.
Våga visa upp din passion, din servicenivå, din lokalkännedom och var stolt över att just du är företagare.
8 steg för en lyckad digital marknadsföring:
- Lär känna dina kunder och din målgrupp och undersök marknaden regelbundet
- Skapa ditt innehåll utgående ifrån dina kunders behov
- Våga vara stolt över det du gör och visa upp det för världen (du är företagare av en orsak)
- Se till att du har en bra webbsida anpassad för både datorn och mobilen och att sökordsoptimeringen är i skick
- Ta reda på vilka sociala media kanaler din målgrupp befinner sig på och använd dem
- Håll koll på dina konkurrenter och våga sticka ut
- Våga pröva nytt, utvärdera och justera
- Använd er av externa marknadsföringstjänster, speciellt i början så att ni kommer igång
Vill du fundera på brand, digital närvaro eller marknadsföring i ditt företag? Med Matias kommer du lätt igång. Han jobbar som expert i marknadsföring och branding på Viexpo.
Matias Rosström
Brand & Communication Advisor
+358400708979
matias.rosstrom@viexpo.fi
Publicerats i Vaasa Insider 7.6.2021