”Kakor” delas nu ut runt om i världen – det är värt att vara med från början

”Kakor” delas nu ut runt om i världen – det är värt att vara med från början

2022 kommer att bli ett riktigt livligt mässår.

Världen håller på att öppna sig gradvis igen. I Centraleuropa har man förverkligar mässor under en tid och mottagandet har varit mycket positivt. Alla är medvetna om att mässorna till en början sannolikt kommer att vara mindre, ha färre besökare och det finns andra förändringar jämfört med tidigare. Å andra sidan kommer det tydlig feedback om att nivån och kvaliteten på mässorna har ökat både för besökarnas och utställarnas del. Det nya fokuset ligger nu på kvalitet, inte så mycket på hur många besökare mässan har.

Ändringar, ändringar

Ändringarna syns redan när du planerar din resa och under utresan. En viss byråkrati ingår nu som vardagssysslor i förberedelserna. Sköter man dem bra så går resan fint. Det finns också positiva förändringar. Det finns färre passagerare och mer utrymme. Flygbolagen ser för sin del till att passagerarna (äntligen) inte rusar upp alla samtidigt när planet landat, utan man tar sig ut ur planet antingen radvis eller en viss rad åt gången. Detta var en riktigt trevlig upplevelse för mig själv när jag besökte EMO-mässan i Milano i början av oktober med Viexpos kundgrupp. Mer än 600 utställare från mer än 30 länder var på plats. Tyskarna var mycket starkt representerade. Och trots att bara hälften av hallarna var i bruk, tyckte både besökare och utställare att stämningen var hög.

Virtuella mässor, livemässor, helst både och

Virtuella mässor och evenemang är inte dåliga alls – tvärtom. Digitala evenemang öppnar upp för spännande kommunikationsmöjligheter både när det kommer till B2C- och B2B-kommunikation eller försäljning, samt för de mest mångsidiga områdena i näringslivet, såsom rekrytering eller interna processer.

Personlig diskussion kan inte beskrivas på samma sätt: vi ser våra motparter enbart digitalt i 2D och för det mesta inte ens helt. Dessutom har en helt annan teknisk miljö även sina egna processer och särdrag för kommunikation och interaktion – och det är ju vad det är frågan om i evenemang: direkt och omedelbar kontakt.

Virtuella evenemang är dock inte samma sak som fack- eller karriärmässor, där produkter och innovationer ligger precis framför oss, och där vi kan lära oss känna kunder och potentiella anställda bättre, inklusive deras gester, ansiktsuttryck OCH kroppsspråk.

Mässor är inte längre en plats där människor säljer och där stora affärer görs. Under mässorna förbereds dock dessa steg, man knyter kontakter och skapar en uppfattning om företaget. Mässor är mycket viktiga för att skapa och upprätthålla sociala kontakter.

Nu kan man inte bli och vänta

Affärsresorna har återvänt snabbare än väntat och starkare än väntat. Den tyska VDR Business Travel Association lät göra en undersökning i ämnet och resultaten visade att 80% av de stora företagen antar att man kommer att resa mindre i framtiden. Å andra sidan anser t.ex. Lufthansas chef Spohr att minuset för arbetsresor enbart kommer att vara cirka 10% eller ännu mindre.

Man kan ha flera åsikter om allt detta, men faktum är att ett företag som strävar att börja exportera, söker efter nya exportmarknader eller exporttillväxt inte bara kan vänta och se vad som händer. Det är bättre att vara med när det händer och att vara mitt i förändringen och utvecklingen. Underleverantörskedjor omstruktureras nu runt om i världen, och om företaget inte syns, så kommer helt säkert ingen och hämtar den hemifrån.

Det är också värt att komma ihåg att genom att agera ansvarsfullt och agera enligt rekommendationerna, är affärsresor och mässdeltaganden möjliga att göra säkert. I de flesta fall används speciella hygienkoncept på mässorna, såsom att bära mask och ta hand om avstånd osv.

Min hälsning till företagen är att vi nu måste ge oss ut i världen innan de andra länderna och deras företag delar ”kakorna” med varandra.

Elina Ruohonen arbetar i Frankrike, och som mässexpert på Viexpo ansvarar hon för internationella avtalsmässor.

Elina Ruohonen, Senior Advisor, Viexpo
+358 50 385 4373
elina.ruohonen@viexpo.fi

Publicerats i Vaasa Insider 5.11.2021



Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.