Nu gör vi en företagsspecifik exportplan!

Nu gör vi en företagsspecifik exportplan!

Den andra workshoppen inom Widen Your Market – Invest in Export -tillväxtprogrammet hålls 8.10.2019! Workshoppen är en fortsättning till workshoppen om exportstrategin som hölls av Kim Väisänen, men alla kan delta oberoende om du deltog tidigare eller inte.

Nu bygger vi en konkret stig från dagsläget till målsättningarna. Om du t.ex. ha som mål att få X antal euron från marknaden Y, vilka åtgärder behövs här och nu så att du kan nå målet t.ex. inom två år?

Jonne Pöyhtäri från Export Maker leder workshoppen där denna stig byggs upp specifikt för varje företag. Dagen byggs upp så att alla först får en inledning i temat varefter exportplanen utarbetas i tre delar

Del I = Vad behöver du veta om målmarknaden och var hittar du informationen (konkurrensläget, anskaffnings/inköpslogik, prisnivå etc.)?

Del II= Vilken är den lämpligaste affärsmodellen och var hittar jag de bästa partners? Hur definierar jag kriterier för partners och kontrollerar samarbetet? Var hittar jag mina partners i praktiken? Hur byggs årsklockan kring detta.

Del III = Kostnaderna och budgeteringen för att starta exportverksamheten och utvecklandet av kunnandet (finns det resurserfärdigt inom företaget och vem gör vad)

Alla delar i workshoppen inleds av den sakkunniga. Företagen får sedan jobba med de olika teman från sin egen synvinkel innan nästa del inleds.

Workshoppen hålls i Karleby Kronofogdehuset tisdagen 8.10.2019 kl. 12-16. Adressen är: Karlebygatan 43, 67100 Karleby.

Evenemanget är kostnadsfritt men kräver anmälning. Du kan anmäla dig här: http://bit.ly/Widen8lokakuuta2019

Sista anmälningsdagen är 4.10.2019.

Utbildaren för dagen är utvecklingsdirektören Jonne Pöyhtäri, den grundande ägaren av Export Maker. Jonne är en erfaren expert inom internationell handel och har jobbat länge med olika utvecklingsprojekt för företagen, senast som huvudledare för det stora greenfield-investeringsprojektet i Ryssland för fyra år. Pöyhtäri har DI i industriell ekonomi från Tammerfors universitet med huvudämnet företagsstrategi. Han har varit nyckelkundschef för bl.a. Elematic Ab och ansvarat för uppbyggandet av tjänsteverksamheten och stora företagen i Norden och Mellanöstern. Härtill jobbar han i styrelsen för finska företag och har hjälpt flera företag att inleda r internationell verksamhet. Pöyhtäri är den grundande ägaren i Puls Nutrition Ab som tillverkar och säljer kosttillskott till den finska, ryska och östeuropeiska marknaden. Pöyhtäri har specialiserat sig på internationell handel, fabrik investeringsprojekt, inledande och utvecklande av affärsverksamheten.

Mera information om tillväxtprogrammet:

Maarit Mäkelä 
projektledare, exportutvecklare
050 3737 044
maarit.makela@viexpo.fi
www.viexpo.fi/widen


Widen Your Market – Invest in Export -tillväxtprogrammet administreras av andelslaget Viexpo. Internationaliseringsprogrammet har som mål att påbörja export hos företag från Mellersta Österbotten. Tillväxtprogrammet finansieras av Mellersta Österbottens förbund, Karlebynejdens utveckling Ab, Kaustbys ekonomiska region, Kannus stad och Perho kommun.



Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.