Passion for Nordic Carneval samlade regionens sakkunniga för att utbyta idéer

Passion for Nordic Carneval samlade regionens sakkunniga för att utbyta idéer

På torsdagen arrangerade NordicHub evenemanget Passion for Nordic Carneval. Sakkunniga talare ledde diskussionerna inom aktuella teman som digitalisering, energiteknologi samt användning av AI inom livsmedelsproduktionen. Via allt det här vill vi öka hela Österbottens näringslivsverksamhet!

Ett riktigt aktuellt ämne – varför borde vi agera just nu?

– I resten av världen är det uppenbart att det nordiska är en konkurrensfördel. Det är VI som måste bli mera medvetna och förenade. Idag är det mycket lättare att göra affärer i Asien än i Helsingfors. Det är inte alltid heller nödvändigt att börja i Finland. Man kan direkt ta sikte på utlandet, så länge du kan använda det nordiska brandet, säger Sture Udd från UPC Center.

Det finns mycket kunnande och företagsamhet inom vår region och nu är rätt tid att föra detta kunnande ut i världen, fundera på var vi är föregångare och på hur vi kan höja vår nivå. Vi är redan duktiga på det vi gör, men hur kan vi göra det tydligare på den nationella arenan så som på den internationella? Vi bjöd in sakkunniga och specialister från många olika branscher för att höra deras synpunkter.

 

Nätverk och trafikförbindelser spelar en viktig roll

På Passion for Nordic Carneval diskuterades många olika ämnen men speciellt lyftes värdet av nätverk och goda förbindelser fram.

– Det kan inte existera något samarbete om det inte finns förbindelser, sade Riitta Björkeheim, logistikexpert på Vasaregionens utvecklingsbolag.

Evenemanget besöktes även av gäster från Norge och Danmark. Enligt Niina Aagard, Nordic Innovation Chief Operating Officer, är de nordiska länderna världens mest integrerade region med goda förbindelser.

För oss österbottningar är kontakten till övriga Norden naturlig, eftersom vi byggt Export-Finland genom att ofta ta vägen via de nordiska länderna ut i världen. I våra trakter finns det regional och historisk spetskompetens och en sällsynt stark företagaranda.

– Vi har redan mycket gott samarbete i Norden. Det finns förtroende och arbetsmetoderna är bekanta. ”Vi borde emellertid bli bättre på att dra nytta av nätverk på den internationella marknaden”, säger Ann-Sofi Backgren, specialist från Landsbygdspolitiska rådet.

 

NordicHub – porten för små och medelstora företag till nordiska länder och vidare ut på världsmarknaden

För denna verksamhet har det skapats en nationell nordisk kompetenshub, NordicHub.

”NordicHub är av stor betydelse, särskilt nu när nordiska produkter uppskattas globalt. Vasa har mycket kunnande inom energibranschen och Seinäjoki-regionen inom livsmedelsbranschen. Dessutom har vi i Finland högkvalitativ utbildning och är experter inom hälsovård och digitalisering. Varför skulle vi inte föra ut  allt det här i världen?” sade Pertti Kinnunen, vd för Södra Österbottens handelskammare.

Många undersökningar visar att vi är en av Finlands mest konkurrenskraftiga och exportstarka regioner. Genom NordicHub vill vi lyfta fram och låta övriga Finland dra nytta av dessa styrkor. Tack vare den nordiska välfärdsmodellen, nordisk kvalitet och förtroendet har vi en enorm konkurrensfördel.

För att lyckas på den internationella marknaden måste produkten vara den bästa! Däremot kan vi inte vara bäst på allt.

– Vi bör därför fokusera på styrkorna i vår region och använda dem, sade Joakim Strand riksdagsledamot och viceordförande för Kvarkenrådets styrelse.

Som konferencierer fungerade Marja-Riitta Vest, ordförande för NordicHubs ledningsgrupp och överdirektör för NTM-centralen i Österbotten samt Kim Kujala, ordförande för studentkåren vid Vasa Universitet.

I enlighet med NordicHubs vision fokuserar vi på den starka exportkusten och de speciella styrkor som finns på vårt område. T.ex. Vasas energikluster är känt i Finland och i de nordiska länderna. Vilka likheter och skillnader finns? Och på vilket sätt borde vi bättre förena våra krafter för att tillsammans med övriga Norden nå framgång globalt? Den rätta tidpunkten är nu, nu har vi momentum och möjlighet att utnyttja vår styrka inom nordiskt kunnande.

Tags:
,


Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.