Pop-up Bodö –ett lyckat koncept

Pop-up Bodö –ett lyckat koncept

Nordic Gateways pop-up Bodö -evenemang samlade nio företag till i Bodö i Norge. Viexpo representerades av International Business Developer Katja Jankens som har omfattande expertis i synnerhet om den norska marknaden.

Före Pop-up Bodös huvudevenemang, som arrangerades 9-11.10 i Bodö, ordnades en mångsidig serie av utbildningar. Under våren, sommaren och hösten erbjöds företagen sakkunnighandledning för att underlätta de första stegen på den norska marknaden. Inom Nordic Gateways pop-up Bodö -koncept ordnades fem utbildningstillfällen som förberedde företagen för den norska marknaden.

17.4.  Företagare, sälj inte, utan hjälp! Vasa

17.5.  Att förbereda sig för exportmarknader och kulturella skillnader i affärslivet, Vasa

5.6.    Avtalsfrågor Norge-Finland, Jakobstad

5.9.    Tullbestämmelserna och moms i Norge, Vasa

19.9. Konsten att pitcha, Jakobstad

Under utbildningarna fick deltagarna mångsidig information och handledning först i Vasa och Jakobstad och slutligen på huvudorten Bodö. De 36 deltagare i kickoffutbildningen fick höra Pasi Rautio berätta om vikten av försäljningsarbetet och dess verktyg. De tiotal deltagare som var med på de övriga utbildningarna fick veta om förberedelserna och sådant som bör beaktas i förhandlingarna med norrmän och när man skriver avtal. Utöver detta gick man igenom tullbestämmelserna i Norge och sådana momsbestämmelser som gäller ens egna produkter. Slutligen förbereddes deltagarna för att träffa potentiella kunder.

I Bodö möttes gruppen av honorärkonsuln, ambassadören och ledningen för Bodö kommun. Under första kvällen fick gruppen nätverka och njuta av stenåldersmat på Tuvsjyen vid Saltstraumen. Under dagarna i Bodö fick gruppen presentera sina företag för ett antal lokala företag och aktörer, bekanta sig med de olika företagens verksamhet, näringslivet och businessmöjligheterna i Bodöregionen.I programmet ingick också pitchning och matchmaking. De finländska företagen fick besöka honorärkonsul Gunnar Johansen vars koncern inom byggnadsbranschen Gunvald Johansen AS är bl.a. den största utvecklaren av Bodöregionen. Finlands ambassadör i Norge, Mikael Antell, var också med under dagarna. Gruppen besökte också bl.a. Nord Universitet och Mørkvedbukta forskningsstation.

Pop-up Bodö som ingår i projektet Nordic Gateway var en mycket lyckad exportfrämjande resa. De deltagande företagen var mycket nöjda med innehållet på både utbildningarna och resan. Kontakterna i Bodö för sin del fick en bra uppfattning om finländare som potentiella samarbetspartners.

Resan resulterade i nya synvinklar på nordiskt samarbete och dess effektivitet. I vårens program ingår således de norska samarbetsparternas besök till Österbotten.

 

Mera information:

Katja Jankens
katja.jankens@viexpo.fi, tfn +358 50 5738876



Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.