Viexpos år 2022

Viexpos år 2022

Året 2022 inleddes för Viexpo i positiv anda när man lämnade bakom sig två omtumlande år fyllda med osäkerhet angående framtiden. Restriktioner, som påverkat företagens omgivning på olika sätt, såg ut att vara bakom oss. Många branscher hade trots två utmanande år lyckats växa och den negativa effekten pandemin förutspåtts leda till, hade i alla fall delvis uteblivit. Företagen hade satsat mycket på att utveckla verksamheten samt nya produkter och tjänster vilket gav möjligheter att kartlägga nya potentiella exportmarknader. Det var helt enkelt bäddat för ett mycket gott år för näringslivet och den finska exporten.

Att man alltid behöver vara beredd på oförutsägbara händelser visade sig igen vara sant då kriget i Ukraina bröt ut i slutet på februari – världen kastades igen in i en ny fas av osäkerhet. Samtidigt som inflationen redan var på stigande hade kriget direkta effekter på olika råvarupriser och fram för allt priset på energi var något som kom att påverka företagen under hela året.

För Finlands utrikeshandel var det förstås en extraordinär situation när gränsen till en av våra största handelspartners plötsligt praktiskt taget var stängd. Tillsammans med andra aktörer i Team Finland-nätverket gjorde vi vårt yttersta för att se till att företagen hade tillgång till viktig information om hur den nya situationen samt sanktionerna, som sattes i kraft snabbt, påverkade företagens handel. De finska företagen agerade snabbt och föredömligt i denna oförutsägbara situation. Detta stärker ytterligare Finlands position som en pålitlig samarbetspartner i alla lägen.

Den nya situationen ledde förstås till att många finska företag som tidigare idkat exportverksamhet i östlig riktning, plötsligt fick börja spana efter nya marknader. Detta i sin tur har förstås lett till att Viexpo, som nationellt gjort sig känd som en aktör med starka nordiska nätverk, fått ett ökat antal kontakter som söker sig mot de nordiska marknaderna. I de bästa av världar hoppas vi förstås att de resurser som tidigare riktigt mot öst, nu i stället riktas mot väst och Norden. Vi vet dock att detta kräver mycket arbete och kontaktskapande över gränserna, som alltid är fallet då man skall integrera sig på en ny exportmarknad.

I dagsläget betonas vikten av nordiskt samarbete och därför får Viexpos kompetens och nätverk en ny innebörd ur ett nationellt perspektiv. Viexpos levande flerspråkighet och nordisk kulturkunskap om export är viktiga faktorer när finländska företag söker hjälp för sina exportinsatser. Den nordiska marknaden är ofta en viktig första marknad för ett företag som börjar exportera. En av Viexpos huvuduppgifter är att få företag att växa genom export, och just nu kommer tillväxten från Norden.

Om vi ser tillbaka på föregående år har Viexpo fortsatt att gått framåt på alla mätare. Vi kan med stolthet konstatera att vi årligen hjälper upp till 2000 unika företag med olika typer av tjänster, där den kostnadsfria rådgivningen fortsättningsvis är vårt viktigaste verktyg. Framför allt för SMF-företagen kan det vara otroligt viktigt att ha någon att vända sig till och bolla idéer med samt diskutera möjliga vägar framåt.

Fortsättningsvis har vi sett ett starkt behov för företag att träffas och diskutera med potentiella samarbetspartners och kunder ute i världen. Detta stöds också av statistiken då ett rekordantal företag deltagit i internationella mässor och delegationsresor koordinerade av Viexpo – detta bådar gott för framtiden.

Jag vill rikta ett stort tack till exportföretagen och samarbetspartners för ett gott samarbete under det gångna året. Och framför allt vill jag tacka personalen för ett strålande arbete där man på ett fantastiskt sätt tagit sig an nya arbetssätt, uppvisat flexibilitet och fortsatt stöda de finska exportföretagen med utmärkta resultat.

Vasa, 7.2.2023
Kristian Schrey
Verkställande direktör


Årsberättelse 2022

Öppna pdf-filen för att läsa årsberättelsen.

År 2022 var Andelslaget Viexpos 53. verksamhetsår.

Enligt medlemsregistret hade andelslaget 194 aktiva medlemmar i slutet av 2022, och de hade 247 andelar.

Ordinarie andelsstämma hölls 6.5.2022 i Jakobstad. Det erbjöds också möjligt att delta i mötet på distans.

Styrelsen samlades för möte 8 gånger under 2021. Ett av dessa möten var strategimöte.

Viexpos personal bestod av nio experter.

Under 2022 hade vi kontakt med företagen per telefon, e-post eller möte 5200 gånger och 707 nya företag tillades i vår register.

Viexpo arrangerade under år 2022 sammanlagt  39 olika evenemang med nästa 1400 deltagare.

NordicHub-nätverket består av finländska klusteraktörer samt nordiska och internationella nyckelpersoner.

Traditionen fortsatte också under 2022 när vi utnämnde Veljekset Ala-Talkkari Oy  som företag och Thomas Palmgren som person som Viexpos exportambassadörer.

Omsättningen för år 2022 var 984 073 euro. Verksamhetens övriga intäkter består av statsstödet på 460 000 euro och kommunernas stöd på 132 763 euro. Helhetsomsättningen för året 2022 är 1 583 048 euro.



Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.